звіт за підсумками дослідно-експериментальної роботи

20 травня 2011 року на засіданні ради науково-методичного центру управління освіти Прилуцької міської ради пройшов звіт про результати проведення дослідно-експериментальної роботи на базі ДНЗ №29 з проблеми “Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку”

/Files/images/eksperiment/zvt/DSCN2486.jpg /Files/images/eksperiment/zvt/DSCN2502.jpg

/Files/images/eksperiment/zvt/DSCN2507.jpg /Files/images/eksperiment/zvt/DSCN2524.jpg

Звіт про завершення дослідно-експериментальної роботи на базі дошкільного навчального закладу №29 Прилуцької міської ради Чернігівської області

Відповідно до наказу управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації від 05.11. 2010 року №372 у дошкільному навчальному закладі №29 Прилуцької міської ради Чернігівської області проводилась дослідно-експериментальна робота за темою «Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку».

Наукове керівництво дослідно-експериментальної роботи здійснювала Калмикова Лариса Олександрівна, професор, завідувач лабораторії «Психолінгвістика розвитку дитини» ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Григорія Сковороди», кандидат педагогічних наук та наукові консультанти: Харченко Наталія Валентинівна та Дем'яненко Світлана Дмитрівна— доценти кафедри дошкільної педагогіки та методики навчання, співробітники лабораторії «Психолінгвістика розвитку дитини» ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Григорія Сковороди», а також консультанти: Жеребцова Надія Миколаївна - методист Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д. Ушинського та Чернякова Світлана Миколаївна — завідувач НМЦ управління освіти Прилуцької міської ради.

Мета апробації даної програми полягала у визначенні психолінгвістичних особливостей розвитку мовленевої діяльності дошкільників і теоретичній розробці та експериментальній перевірці психолінгводидактичних та металінгвопсиходидактичних технологій її розвитку.

Реалізація цієї програми передбачає:

· по-перше, етап діагностики мовлення дітей за спеціально розробленими методиками, матеріали яких (мовні ігри, завдання, ігрові ситуації, тести, опитувальники);

· по-друге, етап визначення зони актуального і найближчого мовленнєвого розвитку дітей;

· по-третє, етап цілеспрямованого формування в дошкільників мовленнєвої діяльності за спеціально розробленими психотехнологіями психолінгвокорекційної та навчально-розвивальної спрямованості, зорієнтованості на розвиток мовленнєвої особистості дошкільника. Це такі як казкотерапія, ігрова терапія, лялькотерапія, природотерапія, аромотерапія, кольоротерапія, квіткотерапія, арттерапія, музикотерапія, креативна візуалізація.

Основними завданнями дослідно-експериментальної роботи було визначено:

- теоретична розробка та експериментальна перевірка психолінгводидактичних та металінгвопсиходидактичних технологій розвитку мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку;

- здійснення діагностування мовленнєвої діяльності дошкільників за експериментальною методикою;

- розширення підходів до мовленнєвої діяльності згідно вимог Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі»;

- планування мовленнєвої діяльності дошкільників за експериментальною методикою.

Дослідно-експериментальна робота носила системний характер і охоплювала всі підсистеми діяльності дошкільного закладу.

Протягом підготовчого етапу:

- визначено мету експерименту, об'єкт та предмет дослідження; сформульовані завдання експерименту;

- сформовано нормативно-правове забезпечення експерименту;

- сформовано склад учасників експерименту;

- здійснена методична підготовка вихователів до організації експериментальної роботи;

- вивчений вихователями інструментарій експерименту;

- розроблена та доведена до учасників експерименту програма та організація виконання дослідно-експериментальної роботи;

- забезпечені умови для проведення експерименту;

- проведений науково-методичний семінар для вихователів — учасників експерименту на тему «Розвиток мовленнєвої діяльності дітей як умова підготовки дітей до школи». Наукові керівники дослідно-експериментальної роботи Калмикова Лариса Олександрівна та Харченко Наталія Валентинівна представили увазі педагогів закладу та представників управління освіти Прилуцької міської ради експериментальну програму «Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку: діагностико-розвивальна програма» та методично підготували педагогів до здійснення дослідно-експериментальної роботи.

На організаційно-прогнозуючому етапі:

- проведено запис на диктофон дитячих висловлювань — розповідей, описів, міркувань;

- виявлено вихідний (початковий) рівень розвитку мовленнєвої діяльності старших дошкільників;

- вивчена специфіка рефлексії дітей над мовою та мовленням.

Метою діагностування усного мовлення дітей старшого дошкільного віку було з'ясування можливостей опанування ними мовленнєвої діяльності та встановлення рівнів їхнього мовленнєво-діяльнісного розвитку.

Нами було проведене попереднє (вступне) діагностування 16 дітей, які відвідують дану групу, згідно напрямків: виникнення мотиву, інтенційно-мовленнєвий розвиток, операції граматичного структурування, операції внутрішнього програмування. Як бачимо переважає середній та низький рівень.

Проведене діагностування виявило:

1. По-перше, наявність у дітей тих різновидів мовлення, які попередньо не потребують постановки мети та планування. Це — повтори, репліки в діалозі, називання, порядковий рахунок, стереотипне мовлення, мовленнєві штампи тощо;

2. По-друге, труднощі у породженні видів мовлення (монологічне мовлення, висловлювання, розгорнуті репліки в діалозі, розуміння і достатньо повний переказ текстів), які здійснюються при наявності мотивації, намірів і мети, при створенні плану — внутрішньої схеми та її розгортання у зовнішнє мовлення;

3. По-третє, з'ясувався той факт, що в дітей ще не сформувалися операції внутрішнього програмування.

За період пошуково-формуючого етапу:

- здійснено науково-теоретичне та методичне забезпечення змісту експерименту;

- обговорено хід реалізації експерименту в освітньо-виховному процесі ДНЗ на засіданнях педагогічної ради, семінарах вихователів;

- надрукована стаття в газеті управління освіти Прилуцької міської ради «Здобутки нашої освіти» №3 (жовтень 2010 року) «Дослідно-експериментальна робота в дитячому садку»;

- підготовлені методичні рекомендації з досвіду роботи за експериментальною програмою;

- організована робота по реалізації дослідно-експериментальної роботи в освітньо-виховному процесі ДНЗ з використанням психолінгвотерапевтичних технологій розвитку мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку таких як казкотерапія, ігрова терапія, лялькотерапія, природотерапія, аромотерапія, кольоротерапія, квіткотерапія, арттерапія, музикотерапія, креативна візуалізація.

- на формуючому етапі проведене психолінгвістичне обстеження дітей повязане з мовленнєвою мотивацією й інтенцією, розгортанням внутрішньої програми та лексико-граматичної структури речення та висловлювання, що дало змогу визначити зміни в розвиткові мовленнєвих операцій від впливом упровадження даних технологій. Як бачимо позитивні зрушення є: збільшилася кількість дітей з достатнім та високим рівнем.

Протягом узагальнюючого етапу:

- підготовлений звіт про результати дослідно-експериментальної роботи;

- випущені методичні рекомендації з досвіду роботи за експериментальною програмою;

- проведений підсумковий семінар для вихователів ДНЗ, вихователів-методистів міста «Розвиток навчально-мовленнєвої діяльності дітей як результат цілеспрямованих формувальних впливів»;

- написаний наказ «Про підсумки організації й проведення експериментального дослідження на тему: «Розвиток мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку»;

- проведений контрольний кількісний та якісний аналіз результатів проведення дослідно-експериментальної роботи.

Ні для кого не буде відкриттям, що упровадити в практику роботи з дітьми будь-яку інновацію без підтримки батьків просто неможливо. Тому значну увагу ми приділили саме роботі з батьками наших вихованців. Вихователі спрямували свою роботу на підвищення психолого-педагогічної культури батьків, формування їх готовності надавати посильну допомогу в експериментальній діяльності педагогів. Педагоги разом з батьками заповнили анкети «Мовленнєвий розвиток дитини». У дошкільному закладі протягом всього року діяв психолого-педагогічний консультативний пункт (як у звичайному, так і в електронному режимі, по електронній пошті), де батьки мали змогу отримати практичні рекомендації від фахівців закладу. Також на сайті дошкільного закладу висвітлювався хід дослідно-експериментальної роботи.

Реалізація програми дослідно-експериментальної роботи за темою «Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку» дала можливість педагогічному колективу досягти таких результатів:

- педагоги ознайомилися та впровадили в практику роботи закладу програму професора Калмикової Л.О. «Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку: діагностико-розвивальна програма» та її методичне забезпечення;

- напрацювали змістовний методичний матеріал з упровадження основних положень даної програми;

- накопичили досвід використання ефективних діагностичних методик, що дають змогу здійснювати моніторинг індивідуального розвитку старшого дошкільника за такими критеріями: мотиваційний, інтенційний, цілеутворювальний, змістовий та лексико-граматичний;

- створили відповідне предметно-ігрове розвивальне середовище, яке забезпечило успішну адаптацію даної програми до умов нашого дошкільного закладу, дало змогу здійснити її впровадження;

- впровадження програми сприяло професійному зростанню вихователів, як педагогів-дослідників, здатних плідно працювати в системі особистісно-орієнтованого виховання;

Реалізація програми дослідно-експериментальної роботи за темою «Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку» дала дітям:

- забезпечення стартового становлення дошкільника, як мовленнєвої особистості, суб’єкта усної мовленнєвої діяльності;

- такі характеристики мовленнєвої діяльності дитини-дошкільника як виникнення мотиву, виникнення інтенцій, цілеутворення, граматичне структурування та внутрішнє програмування розповідей, описів, міркувань, які на початковому етапі були сформовані на низькому та середньому рівні — на контрольному ж зрізі показали якісні зрушення у характеристиці даних рівнів розвитку мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку до достатнього та високого рівнів.

Реалізація програми дослідно-експериментальної роботи за темою «Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку» дала можливість дошкільному навчальному закладу:

- налагодити співпрацю з науковцями Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Г. Сковороди, зокрема Калмиковою Ларисою Олександрівною та Харченко Наталією Валентинівною;

- протягом року тісно співпрацювати з викладачами Прилуцького гуманітарно-педагогічного коледжу;

- педагоги закладу розширили підходи до реалізації завдань мовленнєвого розвитку у світлі вимог Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі».

За результатами показників експерименту можна зробити висновок, що програма професора Калмикової Лариси Олександрівни «Розвиток мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку: діагностико-розвивальна програма» може впроваджуватись в практику роботи дошкільних навчальних закладів. Результати дослідно-експериментальної роботи підтвердили, що дана програма є дієвою, сучасною та динамічною.

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.